Sunday, February 20, 2011

6 Emosi Yg Memudaratkan...

Weehuuu..... Hari Ahad yg agak mmbosankn.... Takde wat ape2.... Dok kt umah jer dr pg mpai ke mlm... Nak jenjalan x beshh sbb poket agak kering... maklumla ujung bulan... mingu dpan jlan2 baru la beshhh,, hehe,,, poket penuh skit... Jadi ari ni aku amik keputusan mengodek2 blog aku nih... dan hasil nye... udah jd lain... boley la... pelan2 blaja... ye dak..

Dalam dok godek2 blog tu aku sempt lg bc satu buku nih... Dan yg menarik perhatian aku nih mengenai petikan nih.... Ada 6 jenis emosi yg apabila di biarkan akan memudaratkan kesihatan. Misalnya marah yang berlebihan dpt menyebabkan sakit jantung. Takut yg berlebihan menyebabkan kemurungan. Kebimbangan yg berlebihan memudaratkn buah pinggang. Sedih yg berlebihan menyebabkan sakit paru2. Gembira yg berlebihan menyababkan sakit jantung. Malu yg berlebihan menyebabkan penyakit seperti ulser dan penyakit hati. Maka dengan mengawal emosi, badan akan menjadi bertambah sihat.

Hah... yg lain2 tu aku x heran sgt sbb aku x der ciri2 sume tu.. yg aku risau tu  bab Gembira berlebihan...  Hah sudah.. aku mmg ade ciri2 tuh... aku nih dah la suke gelak.. cm ner..?? Lps ni kene la kawal emosi skit... Jgn la nk gembira2 sgt kan....

 jgn gelak cm ni ek... x lawo.. hoho...

Hah ni la rupe nye kalo gmbira berlebihan..


Mood : x brape nk gembira... huhu



4 comments:

mykhalis said...

udah..harap-harap kite dijauhkan dari sakit yang memudharatkan..pengjarannya.. jgn berlebih2..kan?

akutetapaku said...

emm... betui2... jgn belebih2... biar sedang saja... hehe...

toyolkiut said...

bimbang berlebihan merosakkan buah pinggang?
ooo..
br TK tau..
bagus info ni..

akutetapaku said...

TK.. sayer pon br tau... hehe...