Sunday, May 8, 2011

Apa Ada Hal Anak Aku Panggil Aku Mak...


"ek eleh... apa barang anak ko pangil ko mak... x stylo lngsung... " sesedap rase nye member aku sound aku....

"pangil la mama ke.... mummy ke.... baru stylo...." dia menmbah dgn pedasnye... bedesing....

tp aku kool jer... releks ar.... apa ada hal anak aku panggil aku mak.... aku pon pangil mak aku mak jugak.... ok jer... mak aku panggil opah aku mak jugak.... ok jer....

lain org lain style la kan... mmg la pangilan mak tu dh makin pupus dh skarang ni.... kebayakan nye anak2 dh pangil ibu, umi, mama, mummy dll..... aku bukan x nk aku di pangil ibu atau umi....  rase cam x kene pulak... biasenye kalo ibu atau umi ni kite leh bayang kn seorang pompuan yg lemah lembut gitu.... hah baru la sesuai nk pangil ibu atau umi.... aku x cukup lembut weh... mane masuk.... huhu...

kalo mama atau mummy lak aku rase sesuai tuk org2 bandar jer kot.... aku ni dok kampong.... dh la kampong ceruk lak tu.... uishh sunguh x sesuai.... jd aku pon amik keputusan tuk suruh anak2 aku pangil aku mak jer... kalo sume org dh x nak pakai gelaran mak tu lg nnti kang pupus pulak.... jd aku ambil inisiatif tuk menghidupkn nye semula.... x salah kan.... biar lah bunyi nye mcm ketinggalan zaman sikit... yg penting kool... hukhukhuk....

ape2 pangiln pon mknanye tetep sama... yer tak.. aku ok jer... korng ok...?? ibu, mama, umi, mummy... sume mmbawa mksud yg same... org yg melahirkn dan mmbesarkn kita.... betui x kwn2...? kalo betui sile angkt kenig... hikhikhik...

"Selamat Hari Ibu" buat ibu tercinta Pn. Saripah Noriah bt Syed Husin...... Segala pengorbann mu tdk terbalas... hukhuk....  tak lupe juga buat ibu mertua yg sgt kool & spoting.... Pn. Khamsiah bt Abd Rahman.... (agak2 thn ni dpt lg x award menntu tersyg.... hakhak......)



pssttt.... sgt trharu bila anak aku ckp td "selamat hari ibu mak....." huwaaaaa... nk nangis... nk nangis....


mood : tacing....tacing.....






7 comments:

Tantan^^ said...

'Selamat hari Mak'~hihi

ala kak su , sempoi je...lecturer tan pun anak die panggil 'mak' 'abah'...
dah la Doktor plak t u...anak die speaking lagi...sempoi je panggil mak....hehe~...
nway..bile panyampaian anugerah menantu popular jgn lupe kasi tau tan~..hik3

~~Ticer Wann~~ said...

nak lagi stylo panggil bonda..wahh klasikk gitu...

tak kisah pun panggil cmna janji kasih sayang tetap kuat... kan? :)

selamat hari ibu... :)

akulahct said...

Tantan ~ tQ...

tu laaa.... mak tu sempoi kan... hakhak...

okeh menntu popular tan boley amik... hikhik... kksu nk menntu tersayng jer... hikhik...


Ticer Wan ~ bonda pon ok gak... hihi...

betui2,,,, bkn sng nk jd ibu mithali kan.. kan..kan... hehe

tQ....

Kina said...

di Malaysia..panggilan asal utk sorg ibu adalah bonda...(masa zaman hang tuah dgn parameswara dulu...) bila zamn tuh berlalu,org guna kan pnggilan 'mak' pulak... pggln 'mama' tuh asalnya dr mak jgk.. m dan a...tambh 'k' jd mak...law gnda kan m..a..m..a baru jd 'mama' xda beza pown 'mama' or 'mak' asalnya dr 'mak' jgk... 'mak' dlm bhsa omputih mom...bila wt ayt 'my mom'..terbalikkn, jd 'mom my'..tukar 'o' jd 'u' sambung kn sume jd mummy... mana asal nya??? interprte dr 'mak' jgk kn??? sama jgk mcm diri kita.. kita dilhirkan dr rahim seorng insan yg bergelar ibu@mak.. mcm tuh jgk lak dgn pgln 'mama' or 'mummy' dtgnya dr yg asal iaitu 'mak'.. so, igt2lah asal usul tuh... 'selamat hari ibu' to my moM... PN.KAHMSIAH ABD RAHMAN.... adik sayang mak........ mmuuaaahhhh!!!!!!!! (p/s: ap ak merepek dr atas tuh..pepndai je interprte sndri..hahahaha.. tp iklhs dr hati)

akulahct said...

Kina ~ ape yg ko karang2 pnjang2 ni... ingat ni n3 ko ker.... hahaha....

Silent said...

ah


mak jugak stylo!

akulahct said...

Silent ~ a ah kan... mak stylo kan...kan...kan... :)