Monday, April 18, 2011

Cegah Punca Kanser Payudara Sejak Awal


Seseorang wanita di Malaysia mempunyai risiko 1 dalam 19 untuk mendapat kanser payudara sepanjang hayatnya. Risiko lebih tinggi di kalangan wanita Cina iaitu 1 dalam 14 dan India 1 dalam 15, Wanita Melayu Risikonya terendah iaitu 1 dalam 24 berbanding 1 dalam 8 bagi wanita di negara maju.

Hah... nmpak tu... aku tulis dgn sunguh serius sekali... di sebabkn artikel yg aku cedok dr majalah Nona ni sgt2 berguna bg kaum2 wanita di luar sana... tu yg aku tulih dgn penuh serius tu... Bila aku bace artikel nih aku dh terpikir dah nk share bende ni ngan kengkawan aku kt blog... berguna ni.... sgt berguna... orite meh aku nk sambung lg......

10 perkara yg perlu anda tahu.....

  • Jauhi Alkohol ~ Wanita yg mengambil 2 hingga 5 minuman berakohol setiap hari lebih berisiko berbanding dengan wanita yg tidak mengambilnya.
  • Jauhi Rokok ~ Salah satu punca berlakunya punca kanser payudara dan kanser serviks.
  • Bersenam Selalu ~ Berjalan menurangkan risiko kanser payudara sebanyak 18 peratus.
  • Pemeriksaan Payudara Setiap Bulan ~ Bertemu doktor untuk memeriksa tahap kesihatan. Pelajati teknik 'Breast Self-Examination' bagi memeriksa sendiri payudara anda setiap hari.
  • Amalkan Diet Rendah Lemak ~ Obesiti meningkatkan risiko kanser payudara dan kanser lain.
  • Pemeriksaan Payudara Setiap Tahun ~ jika takut atau kurang selesa dengan kaedah Mammogram atau MRI tidak bermakna anda boleh berdiam diri. Ramai yang pesakit yg di temui telah terlalu lewat menemui doktor kerana sikap menunggu hingga sakit.
  • Berkeluarga Awal ~ Seorang wanita yg mempunyai anak diawal hidupnya mengurangkan risiko kerana kanser kerana ia meningkan jumlah protein p53 bagi mengelakkan kanser payudara. Mengandung menyekat kitaran haid seterusnya terlindung daripada kanser payudara dan serviks.
  • Amalkan Penyusuan Badan ~ tempoh haid ketika mengandung dan menyusu mengurangkan risiko kanser. Monopaus awal juga mampu menurangkan risiko kanser payudara dan serviks.
  • Sejarah Penyakit Keluarga ~ Jika seseorang keluarga terdekat dalam keluarga anda mendapat kanser payudara, maklumkan kepada dokotr anda. Kajian genetik dan kaunseling disediakan bagi mereka yang berisiko.
  • Elak Mengamalkan Terapi Penggantian Hormon (HRT) ~ Pengambilan Hormon berlebihan boleh menyebabkan kanser.
Paling penting ialah amalkan gaya hidup sihat setiap hari... Selain itu, amalkan pemakanan yang baik dalam diet sihat seharian untuk mengelakkan risiko kanser....



pssstttt... tu lah salah satu sbb kenapa aku kawen awal..... bkn sebab aku gatal yer.... ~lalalalalala......~~~~


mood : diet...diet...diet...



16 comments:

Novelgurl said...

thnkss 4 da info^^
berguna sngt2 nie ;D

eh,..kawen dh? umr bpe? huhu

akulahct said...

Novelgurl ~ u r welkem.. hehe...


eh.. sy mude lg walaupon dh kawen... hihihi... kene bgtau ke umur ker..?? malu laaa.....

mykhalis said...

khalispun kena periksakan?orang lakipun ada risiko..betul x?

akulahct said...

betul tu khalis... hehe... jgn ingat org pompuan jer leh dpt penyakit nih... hehe

Warna Warni Kehidupan said...

sangat menyeramkan..elakkan sehabis daya kerana mencegah itu adalah lebih baik..

Miss Tira said...

Nisbah 1 setiap 19 orang tu sangat besar tu. Menakutkan.

akulahct said...

warnawarni kehidupan ~ betul2...

miss tira ~ tu la.. sgt menakutkan...

Bella Bell said...

phewwww..terus check breast sendiri..heheheh~


tQ 4 da info dear..nice ^__^v

akulahct said...

bella ~ dh check tu ok ker..?? hekhek...

Silent said...

fuyyo........
takut ai.

akulahct said...

silent ~ huhu... tu la byk sgt penyakit zmn skarang nih...

atiey azha said...

laa , dah kahwin . hehee ~~

akulahct said...

atiey azha ~ hehe... dh kawen tp masih belasan tahun... huhu...

Firdaus said...

Memang betul sangat menekutkan tetapi iany mampu dikawal sekiranya disedari pada peringkat awal oleh hal demikian saya sarankan kepada semua wanita supaya mendapatkan tips2 pemeriksaan Payudara anda.
yang paling pening ialah amalkan pemakann yang seimbang dan banyakkan senaman demi kualiti kesihatn anda...
yang tellu sibut luangkan masa untuk beriadah...
Jom sama hindari KANSER!!!

lawati laman web yang tertera.

nelly said...

sangat setuju ..kena cegah dari awal ..
ada juga perubatan tradisional yang boleh dipercayai untuk berubat .
tak salah mncuba ^^

akulahct said...

Firdaus ~ tQ.. x buley bukak laman web tu.. huhu...

Nelly ~ betul2... boley try yg tradisonal gak...